Rabu, 4 November 2015

LATARBELAKANG MASALAH KAJIAN VS. SOROTAN LITERATUR: KENALI PERBEZAANNYA

Apakah perbezaan di antara Latarbelakang Masalah Kajian dengan sorotan literatur?

1. Latarbelakang adalah: kompilasi maklumat yang cukup berdasarkan analisis ke atas argument atau masalah yang anda usulkan; dan langkah yang diperlukan untuk mencapai kepada rekabentuk dan implementasi penyelasaian dan hasil yang diperoleh.

2. Ianya merupakan hasil yang anda buat untuk menentukan bahawa ini adalah masalah, ini adalah langkah-langkah menyelesaikan masalah ini.

3. Ia memerlukan penyelidikan dan intepretasi yang betul terhadap kajian dan tidak ketinggalan citation untuk menyokong kajian yang telah dilakukan.

4. Pertama, mestilah memberikan gambaran yang umum terhadap topik tesis dan memperkenalkan idea idea yang teranyam yang akan digunakan di sepanjang penulisan tesis – ini sebolehnya mengambil kira-kira satu perenggan.

5. Kemudian, sediakan maklumat yang terperinci, yang tepat tentang metodologi/kaedah yang telah diselidiki; bergantung kepada topik individual, ianya mungkin beberapa perenggan.

6. Untuk mengelakkan plagiarism (ciplak), cite-kan sumber anda.

7. Perkenalkan eksperimen anda setelahnya dengan menghuraikan secara ringkas berkenaan metodologi yang telah digunakan dan tujuan metodologi yang anda mahu gunakan; dengan kata lain, mengapa perlu kaedah ini dan bukan yang lain?

Sorotan literatur kebiasaannya diletakkan pada Bab 2, dan ianya adalah kajian, pentelaahan hasil kerja orang lain di dalam bidang atau topik yang anda ingin kaji. Hasil kerja anda bukanlah 100% dari anda. Ianya adalah penambahbaikan terhadap hasil kerja orang terdahulu. Sorotan literatur adalah suatu cara untuk mempamerkan bahawa anda tidak mengulangi apa yang telah dilakukan tetapi anda sedang menambahbaik terhadap apa yang tersedia didapati.

Bab Latarbelakang adalah berfungsi sebagai persembahan kontekstual atau maklumat awal yang penting untuk memahami isi utama tesis anda. Mungkin, di sana terdapat sejarah pembentukan yang mencetuskan persoalan kajian anda. Mungkin di sana terdapat perdebatan terhadap istilah-istilah utamanya atau skop sub-kajian anda. Mungkin juga, anda ingin membawakan bersama beberapa disiplin ilmu lain, dan anda hendaklah menerangkan aspek mana pada setiap disiplin yang anda masukkan atau tidak dimasukkan.

Suatu Sorotan Literatur membina struktur konseptual yang menyimpulkan kesemua idea-idea pokok dari kesemua literatur yang berkaitan. ‘Struktur konseptual’ di sini bermaksud: suatu cara yang tersusun dalam menghubungkaitkan idea-idea yang berasingan supaya kepentingan relatif dan inter-relatif adalah jelas dan menonjol kepada pembaca. Apakah idea paling utamanya? Apakah idea yang menyokong idea utama tersebut? Apakah idea yang berlawanan dengannya? Atas asas apa orang memutuskan idea tersebut sama ada menyokong atau menolak?

Sorotan literatur pada kebiasaannya adalah lebih panjang dan ianya boleh jadi kesuluruhan hasil/artikel atau juzuk sesuatu tesis. Bahagian ‘Latarbelakang’ pada kebiasaannya pendek dan merupakan bahagian pertama artikel penyelidikan. Untuk sorotan literatur, anda seharusnya meneliti dengan ketat terhadap kesemua hasil kajian yang ada, menaksir penemuan yang penting di dalamnya, membincangkan dan mencari kerelevanan terhadapnya.

Review yang lemah: sekadar menyenaraikan hasil-hasil kajian dan dapatan mereka sahaja. Sebetulnya, anda boleh juga memasukkan hipotesis terutamanya apabila terdapatnya kontroversi. Sebagai contoh, lakukan pembezaan dari sudut metodologikal, terangkan kontroversi yang mungkin di dalam dapatan. Anda tidak seharusnya membuat ia terlalu panjang atau terlalu spekualsi yang syadid kerana anda perlu bergantung kepada literatur yang ada. Pada akhir sorotan literatur anda boleh beri sedikit soalan terbuka dan jaminan kajian lebih lanjut sekiranya review anda telah memberikan contoh kontroversi atau contoh kekurangan maklumat di dalam literatur.

Latarbelakang sewajarnya menerangkan secara lalu apa yang telah dilaporkan di dalam literatur setakat ini. Sepatutnya, anda telah mampu untuk mempersembahkan bahawa literatur sebelum ini terdapat semacam kekurangan ataupun memerlukan maklumat tertentu atau suatu kontroversi yang akan anda sampaikan di dalam kajian anda. Anda seharusnya menghuraikan mengapa keterkurangan maklumat tersebut atau kontroversi tersebut perlu diselesaikan. Walaubagaimanapun, anda perlu elakkan membuat hipotesis atau andaian di dalam latarbelakang. Kesemua itu perlu diletakkan pada bahagian perbincangan.

Rujukan:

Isnin, 2 November 2015

KEPENTINGAN SOROTAN LITERATUR

Definisi Sorotan Literatur:
"Pemilihan dokumen-dokumen yang ada (diterbitkan atau tidak) terhadap topik, yang mengandungi maklumat, idea, data dan bukti yang ditulis dari suatu pendirian untuk memenuhi beberapa tujuan atau menunjukkan beberapa pandangan terhadap dasar topik berkenaan, bagaimana ia akan disiasat, serta penilaian secara efektif terhadap dokumen-dokumen ini dalam memperhubungkan dengan kajian yang sedang diusulkan."
1. Tanpanya, kita tidak dapat memperoleh kefahaman terhadap topik yang ingin kita kaji; apa yang telah dilakukan oleh pengkaji-pengkaji lain berkenaannya, bagaimana ia telah dikaji, dan apakah isu utamanya?

2. Penyelia menganggap anda telah faham dengan mantap kajian terdahulu topik anda.

3. SL akan mempersiapkan anda dengan kefahaman terhadap teori utama di dalam ruang subjek dan bagaimana ianya diaplikasikan serta dibangunkan, begitu juga dengan kritik utama yang telah dijalankan.

Teori utama (main theory)
Kritik utama (main critism)


4. Review atau sorotan itu sendiri adalah juzuk penting terhadap pembangunan akademik anda - dalam mencapai tahap yang mahir di dalam bidang berkenaan.


MERANGKA SOROTAN LITERATUR

1. Apabila kita berbicara tentang kualiti sesuatu review, ia tidak lari daripada suatu yang dipanggil sebagai 'annotated bibliography' - iaitu sekadar ringkasan tipis dalam pembacaan; dan ia bukan soratan literatur!

2. Kualiti bermaksud:

☕ Ruanglingkup yang bersesuaian - keluasannya dan kedalamannya

☕ Penelitian ketat dan konsistensi

☕ Kejelasan dan keringkasan susunannya

☕ Analisis dan sintesis yang mantap dan efektif; atau dengan kata lain, menggunakan idea-idea di dalam literatur untuk menjustifikasikan pendekatan yang berkaitan sahaja terhadap topik

☕ Pemilihan metod (kaedah)

☕ Dapat mendemonstrasikan bahawa kajian ini akan menyumbangkan sesuatu yang baharu.

KESARJANAAN

Sifat kesarjanaan perlu diterapkan sebelum membuat suatu penyelidikan; umpamanya, kita ingin merangka sebuah soal-selidik, maka, ianya bukanlah seperti membuat senarai 'shopping' akan tetapi perlu kepada pengamatan dan pengetahuan yang tuntas terhadap keseluruhan penyelidikan tersebut. Dengan kata lain, ianya bermaksud:

✎ Tahu bagaimana untuk menyatakan tujuan dan objektif kajian anda.
✎ Mendefinisikan konsep besar dan andaian metodologikal
✎ Mengoperasikan konsep-konsep tersebut dan metodologikal dengan memilih teknik yang secocok untuk mengumpul maklumat
✎ Mengetahui bagaimana anda akan menyatukan hasil-hasilnya.

Integrasi - kunci utama dalam kesarjanaan adalah integrasi. Integrasi di sini bermaksud:

✎ Membuat suatu perhubungan di antara idea-idea, teori-teori dan pengalaman-pengalaman.
✎ Mengaplikasikan satu metod atau kaedah dari suatu area kepada area lain: meletakkan episode kepada rangkakerja teoritikal yang lebih besar, oleh itu menyediakan sudut pandang baharu terhadap fenomenon yang dikaji.
Aktiviti kesarjanaan = berfikir secara sistematik
⚈ Mempersoal secara sistematik
⚈ Bertanya secara sistematik
⚈ Sikap yang teliti dan cermat (scrutinized attitude)

Ciri-ciri penulisan:

♦ Kejelasan (clarity)
♦ Tekal (consistence)
♦ Padu; bertalian secara logik (coherence)

Ciri-ciri di atas merupakan ciri penulisan yang terbaik, dan ia adalah sesuatu yang sangat sukar untuk dicapai dalam apa jua bentuk penugasan, tak kira seberapa panjang sekalipun. Walaubagaimanapun, ianya bukanlah misteri yang mustahil dikecapi, akan tetapi dua syarat yang perlu ada untuk mencapainya adalah:

(1) Mengekspresi secara gamblang di dalam penulisan;

(2) Komitmen secara gamblang di dalam pembacaan.

Pengenalan Untuk menunjukkan tujuan, objektif, skop, rasional dan ciri rekabentuk kajian tersebut. Rasional biasanya disokong oleh rujukan-rujukan hasil kerja lain yang mana telah dikenalpasti akan permasalahan umumnya.
Sorotan Literatur Untuk membentangkan kemahiran-kemahiran di dalam pencarian keperpustakaan; untuk menunjukkan penguasaan subjek area dan kefahaman terhadap permasalahan; untuk menjelaskan topik kajian, rekabentuk kajian dan metodologi.
Metodologi Untuk mempersembahkan kesesuaian teknik yang digunapakai dalam mengumpul data dan pendekatan metodologikal yang diimplementasikan. Rujukan yang relevan dari literatur akan selalunya digunakan untuk menunjukkan suatu kefahaman akan teknik-teknik pengumpulan data dan implikasi metodologi, serta untuk menjustifikasikan kegunaannya terhadap teknik-teknik alternatif.

PERSOALAN-PERSOALAN DALAM MERANGKA SL

(1) Apakah teori, konsep dan idea penting?

(2) Apakah isu yang major dan perdebatan berkenaan topik?

(3) Apakah sumber permulaan dan definisi topik?

(4) Apakah soalan utama dan masalah utama yang telah diajukan sehingga saat ini?

(5) Bagaimana pengetahuan terhadap topik distrukturkan dan disusun?

(6) Bagaimana pendekatan-pendekatan terhadap persoalan-persoalan ini dapat menambah dan meningkatkan kefahaman dan pengetahuan?

Ahad, 1 November 2015

TEACHING THINKING | Edward De bono

Teaching Thinking (Book) Edward De Bono
Vocabulary


1. Resentment. (Kebencian; rasa geram)

A feeling of displeasure or indignation at someone or something regarded as the cause of injury or insult; pique; irritation.

Suatu perasaan tidak senang atau yang menyebabkan rasa mara terhadap seseorang atau sesuatu yang dianggap sebagai punca kecederaan atau cacimakian; menyebabkan orang berasa marah; merengsakan.

Ayat: Thinking is a most awkward subject to handle. It always involves resenment.

2. Temperament. (watak, sifat)

An individual's character, disposition, and tendencies as revealed in his reactions.

Sifat peribadi, watak, dan kecenderungan sepertimana yang ditonjolkan melalui perbuatannya.

Ayat: The fundamental human thinking operations seem very similar, even though the overlying temperament and behaviour may be different.


3. Sage. (Orang yang bijaksana; bijakpandai)

One venerated for experience, judgment, and wisdom.

Orang yang muktabar, terhormat atas pengalaman, penghakiman, dan kebijaksanaan.

Ayat: I had been led to believe by various sages in the education field that teachers and heads would resent (marah, tersinggung) any attempt to treat thinking as a skill.


4. Innate. (Asli)

Existing naturally or by heredity rather than being learned through experience

Wujud secara semulajadi atau melalui perwarisan; bukan pembelajaran melalui pengalaman.

Ayat: On the contrary, there has been a very positive response, based on a feeling that thinking skill was not quite the same as accumulation of knowledge or innate intelligence.


5. Absurd. (Tidak masuk akal)

Extremely unreasonable, incongruous, or inappropriate

Sangat tidak masuk akal, tidak layak/sesuai atau tidak sepatutnya.

Ayat: It would be absurd to pretend that only newness had value.


6. Eschewing. (Menghindari)

To avoid using, accepting, participating in, or partaking of; to refrain; abstain from

Untuk mengelakkan menggunakan, menerima, menyertai atau mengambil bahagian; menahan diri; menjauhkan diri.

Ayat: I see no reason for eschewing those aspects upon which most people agreed.


7. Intrigue. (Muslihat; tipu daya)

A secret or underhand scheme; a plot.

Suatu rahsia atau skim yang tersembunyi; suatu perancangan muslihat.

Ayat: Above all I wanted to avoid the sort of book which might intrigue the reader.


8. Pompous. (Sombong; angkuh)

Exaggeratedly or ostentatiously dignified or self-important.

Membesar-besarkan dengan berlebihan atau berlebih megah atau megah diri.

Ayat: We would call it 'cognitive studies' but that would be jargon and pompous.


9. Complacent. (Berpuas hati)

Satisfied with the current situation and unconcerned with changing it, often to the point of smugness

Berpuas hati dengan situasi semasa dan tidak mengendahkan akan sebarang perubahan padanya, selalunya ke arah kesombongan.

Ayat: We are complacent.


10. Vague. [vaeg] (Samar-samar)

Not clear in meaning or expression; inexplicit

Tidak jelas maknanya atau zahirnya; tidak terang-terangan.

Ayat: On the surface of the earth, however, most situations are vague, interrelated, subjectively defined, shifting in value and dependant on human whims.


11. Whims. (Tingkah; ragam)

A sudden or capricious idea; a fancy.

Idea yang tiba-tiba, mengejut dan berubah-ubah; bermacam-macam.

Ayat: On the surface of the earth, however, most situations are vague, interrelated, subjectively defined, shifting in value and dependant on human whims.


12. Adoration. (pemujaan)

The act of worship; profound love or regard.

Tindakan memuja, kecintaan yang mendasar.

Ayat: There are three reasons for our adoration of the critical intelligence.


13. Self-Contained. (serba lengkap)

Constituting a complete and independent unit in and of itself.

Mengandungi unit yang lengkap dan bebas di dalam dan padanya (sesuatu).

Ayat: Secondly, critical thinking allows us to work in the comfortable self-contained environment of the available data without having to worry about getting fresh data.


14. Ecclesiastical. [ek-li-sias-ti-kal] (bersifat kegerejaan)

Of or relating to a church, especially as an organized institution.

Berkaitan dengan gereja, terutamanya sebagai sebuah institusi berorganisasi.

Ayat: Thirdly, education was for a long time in the hands of the ecclesiastical authorities who founded most of our elite educational establishments and so established the traditions of education.


15. Edifices. [e-di-fi-ses] (bangunan-bangunan)

A building, especially one of imposing appearance or size

Suatu bangunan, terutamanya yang menonjolkan zahirnya atau saiznya.

Ayat: Critical thinking is of paramount importance in the ecclesiastical world since it is the only weapon against heresy (bid'ah) and deviation and since that world consists of concept edifices which must have internal validity if they are not to collapse.


16. Extol. (memuji dengan keagungan)

To praise highly, lavishly; exalt

Untuk memuji dengan tinggi, keagungan, memperdewakan.

Ayat: We rightly extol scholarship because scholarship is valuable and because scholars are what the system prides itself on producing.


17. Contemplative. (tafakkur, berfikir dalam)

Expressing or involving prolonged thought

Menunjukkan perasaan atau melibatkan di dalam keadaan berfikir panjang.

Ayat: But passive, contemplative thinking - nor matter how subtle (sin. delicate-halus) or acute (perih) - is not the same as generative thinking.


Konsep Archway Affect:

"If a stream of brilliant people go towards an archway, then from that archway will emerge a stream of brilliant people, even if the archway has done no more than straddle their passage."


Konsep Generative Thinking:

"Generative thinking is concerned with bringing things about and solving problems. Generative thinking is practical, creative and constructive. Generative thinking has to deal with the world and take action, even if, the knowledge is incomplete. Generative thinking cannot ask the world to wait while it applies itself in scholarly fashion to generating that sufficiency of knowledge on which action can properly be based."


Kata Untuk Difikirkan Matematik membuatkan kita berfikir, tetapi...:

"Where we can use mathematics it is superb thinking system. But getting to the moon is easier than solving urban poverty, juvenile deliquency or even a simple strike."


Kata Untuk Difikirkan (Edward) Tuhan tidak memerlukan untuk befikir, akan tetapi...:

"God does not need to think: thinking is used only to supplement inadequate knowledge. Too often there is a god-like attitude in education. If only we could increase knowledge then we would throw out doubt, indecision and problems."


Kata Untuk Difikirkan Pendidikan hanya ajarkan pengetahuan, kerana tiada apa lagi yang dapat diajarkan...:

"Education teaches knowledge because there is nothing else to teach. But knowledge is no more a subtitute for thinking than thinking is a subtitute for knowledge."

Analogi Salah tanggap tentang kemahiran berfikir:

"We often mistake fluency and argumentation for thinking skill. Fluency and the power of coherent expression are tools of thinking, not thinking itself. Error-free thinking is not necessarily good thinking, as will be discussed in detail later. Very able pupils usually react to an idea by making an initial judgement ('I like it', 'It will never work', and so on). They then use reason and skilled argument to back up initial judgement. The argument may be flawless, yet the thinking may be appalling beacuse it includes those major perceptual errors of looking at only part of the situations or ignoring the magnitude of effects. We also confuse debating skills with thinking: 'I can prove you wrong, therefore I am right.'"