Surah
an-naas
Madaniyyah; dan ianya mempunyai 6 ayat.
·
Dinamakan surah an-naas kerana ia diambil daripada
pembukaan firman Allah SWT: (قُل أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلنَّاسِ) dan perkataan
(ٱلنَّاس) ditekankan di
dalam surah ini sebanyak 5 kali. Dan surah ini diturunkan bersama surah yang
sebelumnya; adapun banyak pendapat dari kalangan ulama’ ia merupakan surah
Makkiyyah, dan sebahagian yang lainnya mengatakan ianya Madaniyyah, iaitu
seperti surah yang sebelumnya.
·
Dan ia merupakan surah terakhir di dalam Al-Qur’an;
ternyata bahawa telah bermula Al-Qur’an dengan surah Al-fatihah yang merupakan
isti’aanah kepada Allah dan pujian ke atas-Nya, dan begitulah sebagai
penutupnya dengan surah memohon perlindungan untuk isti’aanah kepada Allah
juga.
Kandungan Surah An-naas
Surah ini merupakan dua surah
‘al-muwwa’izzatayni’ iaitu doa’ untuk memohon perlindungan kepada Allah Ta’ala,
Rabb kepada manusia daripada kejahatan iblis dan tentera-tenteranya yang
sentiasa memikat manusia dengan suntikan was-was mereka.
Dan telah kita ketahui bahawa sesungguhnya surah ini berserta Surah
Al-Falaq dan Surah Al-Ikhlas diamalkan oleh Rasulullah untuk memohon
perlindungan daripada terkena perbuatan sihir orang Yahudi. Dan ada Ulama’
berpendapat bahawa al-muwwai’zzatayni juga merupakan doa’ untuk menghindari
kenifaqan.
Diriwayatkan daripada At-Tirmidhi,
daripada ‘Uqbah bin ‘Aamir bahawa Nabi SAW bersabda, “Allah telah menurunkan
kepadaku ayat-ayat yang tiada sebanding dengannya: (قُل أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلنَّاسِ) sehingga akhir
surah dan (قُلۡ
أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلۡفَلَقِ) sehingga akhir surah.” Dan
At-tirmidhi mengatakan Hadith Hassan Shahih, dan turut diriwayatkan oleh
Muslim: Pelindungan daripada keburukan-keburukan syaitan.
Tafsir dan keterangan
(قُلْ
أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ مَلِكِ النَّاسِ إِلهِ النَّاسِ) iaitu katakanlah wahai rasul,
pohonlah perlindungan daripada Allah murabbi kepada manusia, yang member
penjagaan dan pemeliharaan kepada mereka, yang menciptakan mereka, yang
mentadbir segala perkara dan menambahbaik segala urusan mereka, yang pada-Nya
kekuasaan mutlak, penguasa yang Maha perkasa, dan Dia-lah al-ilaah yang
selayaknya disembah oleh manusia dan kata nama al-ilaah adalah khusus kepada
Allah; tiada sekutu pada-Nya akan suatupun.
Dan disebutkan akan tiga sifat-sifat
Allah: Ar-rububiyyah, al-mulk, al-uluhiyyah; maka Dia-lah Rabb ke atas segala
sesuatu, raja ke atas segala sesuatu
Tiada ulasan:
Catat Ulasan