Jumaat, 2 Disember 2011

Internet Faces

Zaman ini merupakan zaman Internet. Internet menjadi salah satu bahagian dari kehidupan manusia zaman ini (umum). Sehinggakan jikalau tidak buka internet sehari, terasa semacam sunyi, dan bosan (parah ni). Tambahan, internet lebih mudah didapati berbanding 10 tahun yang lepas. Dunia semakin tiada sempadan; inilah salah satu agen Globalisasi. Budak zaman sekarang saya percaya mesti memiliki satu akaun laman sosial, paling koman pun mesti ada e-mail. Nah, tepatlah bahawa saya kata Internet sudah menjadi satu keperluan manusia sekarang.

Hillarious! Satu fenomena baru telah melanda budaya internet (internet culture) iaitu ekspressi emosi melalui lakaran kartun MS Paint telah banyak memberi kesan kepada pengguna internet. Ia amat menarik sekali bagi saya. Sekarang, sudah banyak Muka-eksperesi internet sudah dibuat. Mereka memang kreatif.

(kah kah) Aku sendiri pun sudah terjebak dengan budaya ini. These show my attemps:



Comic strip ini aku buat pada 2010- Masa itu aku study tentang Molecular Biology. Lecturer nya bagus, ajar aku boleh faham sebutir-sebutir; cuma strict dan kadang-kala suka bermain dengan psikologi. Ramai budak satu batch gerun dengan beliau. Ada satu petang praktikal, kena masukkan sample ke dalam gel elektrophoresis. Maka, aku terasa nak buat komik-guna lah kartun rage guy-untuk luahkan perasaan masa load gel. (Aku tak guna perkataan fuu; sebaliknya biar kosong. nampak lebih beradab.heh.)



Sama jugak tema dia. Nak ekspresskan perkara yang perlu diambil perhatian dalam proses loading sample. Ini pula kejadian yang menimpa aku di suatu petang,



Kolej aku baru install vending machine. So petang-petang kadang-kadang jalan-jalan ronda kampus, balik haus. Ufh, kalau dapat pekena air sejuk. Maka, agak rage juga la bila masuk duit, benda ni sonyap ajo. (haha) Yang akhir ini pula, reaksi aku terhadap ISU LYNAS - NUKLEAR di Malaysia. Well, since I'm a biologist, as far as I concern, we should go for green technology. Thats my opinion. Waktu itu akhbar aku baca semua sama sahaja -sokong Nuklear. (Tiada radiasi berbahya, dan macam-macam lagi lah). For me, Malaysia is too small for Nuclear. It is also extremely dangerous. Maka, AKU TAK SETUJU DALAM HAL INI. (Jepun punya reaktor pun meletup!) Gila betul orang kerajaan ini usulkan Nuklear. Please lah, jangan. Aku tetap tak setuju. Banyak lagi cara lain untuk alternative fuel. [Note: bukan bermakna aku sokong mana-mana parti eh, I'm a biologist!]



Go for Green Technology!Ini pula aku ambil dari fffuuucomics.com (rasanya budak melayu yang buat) dan benda macam ni juga selalu happening kat aku.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan