Rabu, 18 September 2013

Suatu petang bersama seorang pakcik

Suatu petang bersama seorang Pakcik

Pakcik: "Dik, tolong ambil gambar pakcik. Biar nampak nama ni semua ya." kata seorang pakcik umur lewat 60-an berbaju t-hitam berseluar track bottom sambil menghulurkan telefon bimbit nokianya. Kepalanya hampir botak. Mungkin mengambil udara bandar petang-petang ini.


Le me: "Pakcik ke kiri sedikit, baru nampak nama".  mengarah pakcik tersebut mengubah sedikit posisi agar nama tertera pada tembok itu nampak jelas.

Pakcik: Sambil melihat gambar yang di ambil pada telefon bimbitnya, "ohh..okey lah ni...terima kasih dik...bukan apa, saya orang lama, bila lalu sini teringat fresh masa dulu-dulu...barangkali engkau pun belum lahir lagi, tahun 69 saya di sini. Saya dulu guru, sekarang saya rehat.." katanya sambil tertawa kecil.

Mendengarkan tuturnya seperti kesarawakan sedikit, lalu bertanya, "pakcik tinggal disinikah?"

Pakcik: "Saya duduk di Damansara, anak ada di situ, asal Miri. Sudah sampai sarawak ka? Boleh paham bahasa sarawak"?

Le me: "sik da la pakcik, kamek paham sikit ja mun klaqa sarawak"...cuba menukar landasan lidah bunyi sarawak.

Pakcik: tertawa. "Ya lah, bila lalu sini teringat zaman muda. Zaman gila. Gila kami dulu lain dengan gila kamu orang. Kami punya zaman itu sebelum agogo lagi. Pakcik dulu satu geng la dengan Anwar. Pakcik sama-sama join itu...student movement...Bagus dia dulu. Tapi sekarang tidak tahulah kan. Politik. Begitulah."

Le me: Tertawa. Tak lama kemudian pakcik meminta diri. Memperkenalkan diri sebagai Abu Bakar. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan