Ahad, 31 Disember 2017

Ketika Cordova Bertasbih - Bangun dari Keruntuhan


Setelah Cordova jatuh menyembah bumi, 

nun jauh di barat, angkatan muslimin mula mengatur langkah.

Jika kita sebut tentang pejuang terdahulu di Cordova, sudah pasti Tariq Ibn Ziyad pelopornya.

Jika kita sebut tentang pejuang terdahulu di Constatinople, sudah pasti Sultan Muhammad Al-Fateh perwiranya.

Fatihin istanbulu fethettiği yaştasın

Sebaik-baik ketua; sebaik-baik tentera
Maruah umat Islam ditebus dengan runtuhnya ibu kota Byzantine iaitu serpihan kerajaan besar Empayar Rom yang suatu ketika dahulu menakluk dua pertiga dunia. Jatuh ke tangan panglima yang muda dan bersemangat waja. 

Benar, apabila membicarakan tentang Othmaniyyah, sudah pasti antara lambang utamanya adalah seni binanya. Seni bina era Othmaniyyah dapat dikesan melalui keseragamannya tak kira sama ada Camii (masjid jami') itu kecil mahupun besar. 

Ini kerana segalanya berinsipirasikan kepada Hagia Sophia yang telah diubah menjadi masjid ditambah dengan menara yang cukup menjadi lambang keagungan (muhtesem) empayar Islam Othmaniyyah yang berpusat di Islambul. Seni bina ini berdiri teguh di seluruh wilayah kekuasaan Othmaniyyah dan masih lagi dapat dilihat di wilayah-wilayah Balkan, Asia Barat dan Afrika.

Bahkan masjid di Jepun, Tokyo Camii juga dibina sebagai Masjid Biru kecil yang jelas sekali menampakkan seni bina Othmaniyyah. Di Malaysia, pastinya dapat dilihat pada binaan Masjid Wilayah, masjid unik yang menggabungkan ciri Malaysia dan Othmaniyyah sekaligus.

Segalanya adalah atas jasa seorang tokoh yang agung, iaitu Mimar Sinan.

Sekiranya kita menyebut tentang Othmaniyyah, amat tempang sekali pengetahuan kita sekiranya tidak mengenali Mimar Sinan, arkitek diraja kerajaan Othmaniyyah.

Coretan


"kejayaan yang tertangguh"
Ah, barangkali kita berkongsi cinta dan cita. Kita cintakan legasi umat Islam terdahulu yang telah membayar dengan nyawa mereka demi menegakkan maruah Islam di muka bumi. Kita citakan untuk menjejakkan kaki ke bumi bertuah itu agar dibawa balik ibrahnya dan membina semula di atas runtuhan-runtuhan kegemilangan umat terdahulu.

Bak kata Dr Azmil semasa kuliah sifat 20 kelmarin dulu, bahawa peranan umat Islam hari ini adalah menjadi pejuang di medan jihad saqafi. Sekarang, terlalu ramai menjunamkan diri ke kancah siyasi sehingga menyebabkan ramai umat manusia jatuh ke dalam perbalahan yang merugikan. Prioriti kita adalah berjuang di medan saqafi - iaitu keintelektualan, kerana sebenarnya, musuh-musuh Islam lebih gentar sekiranya seorang Muslim itu kemas ilmunya.

Ah, waktu-waktu beginilah teringatkan kepada Professor Abdul Fattah Al-Ewaisi. Teringatkan backpack kecilnya dan bagasi pelamnya. "I'll see you in Istanbul." "InsyaAllah." "Tessekur Ederim"

Semoga kita sama-sama direzekikan untuk melawat Istanbul dan Cordova, InsyaAllah.

Semoga kita sama-sama dapat menjadi pejuang yang hebat seperti mana mereka yang mendahului kita, di medan intelektual.

Afiq Ertugrul Pasha
Bekas Pengarah Muhtesem '17
Ahad, 12 Rabi'ul Akhir 1439
Bersamaan 31 Disember 2017


Tiada ulasan:

Catat Ulasan