Khamis, 26 Disember 2013

Surah An-Naas

Surah an-naas

Madaniyyah;  dan ianya mempunyai 6 ayat.
·         Dinamakan surah an-naas kerana ia diambil daripada pembukaan firman Allah SWT: (قُل أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلنَّاسِ) dan perkataan (ٱلنَّاس) ditekankan di dalam surah ini sebanyak 5 kali. Dan surah ini diturunkan bersama surah yang sebelumnya; adapun banyak pendapat dari kalangan ulama’ ia merupakan surah Makkiyyah, dan sebahagian yang lainnya mengatakan ianya Madaniyyah, iaitu seperti surah yang sebelumnya.
·         Dan ia merupakan surah terakhir di dalam Al-Qur’an; ternyata bahawa telah bermula Al-Qur’an dengan surah Al-fatihah yang merupakan isti’aanah kepada Allah dan pujian ke atas-Nya, dan begitulah sebagai penutupnya dengan surah memohon perlindungan untuk isti’aanah kepada Allah juga.

Kandungan Surah An-naas

Surah ini merupakan dua surah ‘al-muwwa’izzatayni’ iaitu doa’ untuk memohon perlindungan kepada Allah Ta’ala, Rabb kepada manusia daripada kejahatan iblis dan tentera-tenteranya yang sentiasa memikat manusia dengan suntikan was-was mereka.
Dan telah kita ketahui  bahawa sesungguhnya surah ini berserta Surah Al-Falaq dan Surah Al-Ikhlas diamalkan oleh Rasulullah untuk memohon perlindungan daripada terkena perbuatan sihir orang Yahudi. Dan ada Ulama’ berpendapat bahawa al-muwwai’zzatayni juga merupakan doa’ untuk menghindari kenifaqan.

Diriwayatkan daripada At-Tirmidhi, daripada ‘Uqbah bin ‘Aamir bahawa Nabi SAW bersabda, “Allah telah menurunkan kepadaku ayat-ayat yang tiada sebanding dengannya: (قُل أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلنَّاسِ) sehingga akhir surah dan (قُلۡ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلۡفَلَقِ) sehingga akhir surah.” Dan At-tirmidhi mengatakan Hadith Hassan Shahih, dan turut diriwayatkan oleh Muslim: Pelindungan daripada keburukan-keburukan syaitan.

Tafsir dan keterangan

(قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ مَلِكِ النَّاسِ إِلهِ النَّاسِ) iaitu katakanlah wahai rasul, pohonlah perlindungan daripada Allah murabbi kepada manusia, yang member penjagaan dan pemeliharaan kepada mereka, yang menciptakan mereka, yang mentadbir segala perkara dan menambahbaik segala urusan mereka, yang pada-Nya kekuasaan mutlak, penguasa yang Maha perkasa, dan Dia-lah al-ilaah yang selayaknya disembah oleh manusia dan kata nama al-ilaah adalah khusus kepada Allah; tiada sekutu pada-Nya akan suatupun.

Dan disebutkan akan tiga sifat-sifat Allah: Ar-rububiyyah, al-mulk, al-uluhiyyah; maka Dia-lah Rabb ke atas segala sesuatu, raja ke atas segala sesuatu 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan